جزیره من
جزیره من

جزیره من

پنجره را باز کنید، هوا، هوای علی آباد است



در این قسمت به بررسی آب و هوای علی آباد در  فصول مختلف سال و چگونگی کیفیت آن می پردازم. میتوانید با مطالعه ی این بخش اطلاعات مهمی راجع به این منطقه بدست بیاورید پس اگر می خواهید در هوای علی آباد تنفس کنید این مطلب را از دست ندهید.

شهرک علی آباد بالا در جنوب استان گیلان واقع است و دارای ویژگی های آب و هوایی منحصر به فردیست که نتیجه این ویژگی ها آب و هوایی مطبوع و دلچسب شده است.

ویژگی منطقه علی آباد و منجیل بادهای نسبتاٌ شدیدیست که در کل ایران به باد منجیل مشهور است.

منطقه علی آباد محل برخورد توده هوای سرد و مرطوب با توده هوای گرم و خشک جنوب استان گیلان است و همین برخورد و جابه جایی هوا باعث وزش بادهای گاهی شدید در جنوب استان گیلان می شود که علی آباد نیز جزئی از آن است. وجود باد در منطقه علی آباد بیشتر به همین دلیل است.

زمانی که توده هوای گرم به توده هوای سرد برخورد میکند هوای گرم به علت سبک بودن به ارز های بالاتر جو سعود می کند و هوای سرد نیز به ارزهای پایین تر نزول.

علت باد در این منطقه ملموستر و قابل درک تر نسبت به مکان های دیگر می باشد چون این جابه جایی در این مکان بیشتر صورت می گیرد.

یکی از دلایل وزش باد در این منطقه را می توان اینگونه توضیح داد. زمانی که خورشید به شکل مداوم و شدید می تاید باعث گرم شدن زمین و هوای منطقه می شود هوای گرم شده به علت سبکی به بالا می رود و هوای سرد در بالا به ارتفاعات پایین نزول می کند و جای آن را میگیرد. مانند شکل زیر

 

یکی از فواید این بادها را می توان تعویض دائم هوا دانست که باعث تازگی و مطبوع بودن آن در منطقه علی آباد شده . اگر هوا راکد بماند و حالت وارونگی هوا پیش بیاید آلودگی و کهنگی هوا باعث نامطبوعی هوا می شوند که به علت وزش باد در چنین محلی این امر وجود ندارد و هوا دائم درحال جابه جاییست. درخت زیتون نیز جهت انتقال گرده و تولید زیتون به همین بادها وابسته است.

علی آباد منطقه ای چهار فصل است به این معنی که فصول سال با تمام ویژگی هایشان در این منطقه قابل درک هستند. هوای مطبوع بهار و بادها و باران های بهاری ، گرمای تابستان ، هوای خنک پاییز و سرمای استخوان سوز زمستان. همگی در آب و هوای علی آباد قابل درک می باشند.

 

 


در کوه های شمال علی آباد به علت ارتفاع زیاد ابرها به شکل مه وجود دارند که این مه ها خود یکی از منابع تامین آب گیاهان آن منطقه هستند. این مه ها به صورت شبنم روی برگ ها و سنگ ها و خاک، باعث تامین آب مورد نیاز گیاهان و جانوران می شوند. علاوه بر این وجود چشمه ها و ریزش آب باران نیز از منابع آب در منطقه شمال علی آباد می باشند.


در سال های اخیر پدیده ی گرد و غبار یا ریزگردهای حاصل از وزش باد که از طرف عراق و عربستان وارد ایران می شوند به اندازه ای شدید شده اند که گاهی حتی به مناطق مرکزی و شمال ایران نفوذ می کنند. این پدیده در فصل تابستان حتی در علی آباد نیز مشاهده شده است.

 

در هوای علی آباد علاوه بر درخت زیتون درختانی مثل انار، پرتقال، انگور، گلابی، سیب، آلو، زردآلو، هلو و توت نیز قابل رشد و میوه دهی هستند.

 

 این محل دارای زمستان های سرد و گاهی کولاکی است ولی میزان بارش برف در زمستان چندان قابل توجه نیست. در فصل بهار بارش باران بیشتر می شود، گاهی این بارش ها به طور سیل آسا صورت می گیرند و باعث خساراتی به راه های ارتباطی می شوند. در تابستان نیز گرما گاهی بسیار شدید می شود تاجایی که گاهی در روزهایی تحمل این گرما سخت می شود.

به طور میانگین هوا در علی آباد بیشتر متمایل به گرماست. این تمایل هوای منطقه به گرما چندان زیاد نیست که بتوان گفت هوای علی آباد هوای گرم و خشکیست ولی اینطور می توان بیان کرد که هوا در منطقه علی آباد هوای معتدل و متمایل به هوای گرم است.

میزان بارش در زمستان تعیین کننده ی میزان و مقدار رشد و سرسبزی در فصول بهار و تابستان در مناطق کوهستانی و ییلاقی علی آباد می باشد.هرچقدر در زمستان برف و باران بیشتری ببارد و رطوبت هوا بیشتر باشد در فصل بهار و تابستان شاهد مناظر زیباتر و سرسبز تر خواهیم بود و هوا مطبوع تری را تجربه خواهیم کرد. در زمستان سال گذشته(1391) میزان بارشها بسیار کم بود و نمی توان انتظار سرسبزی در حد سالهای گذشته را داشت.

در این مناطق ییلاقی مناظر به صورت علفزار و دشت مانند وجود دارند که این ویژگی باعث شده بتوان از این مناظر تصاویر زیبایی تهیه کرد. این علفزارها به عنوان چراگاه برای دامها مورد استفاده قرار می گیرند که وجود این دام ها بر زیبایی این مناظر می افزاید.




وجود جنگلها و چمنزارهای فراوان باعث آن شده اند که هوا در این منطقه همیشه پاک بماند و این پاکی هوا به وسیله ی بادهای شمالی که به طرف شهرک علی آباد می وزند به منطقه ی علی آباد منتقل شوند. حتی گاهی این بادها باران های منطقه شمال را به علیآباد منتقل می کندو جلوه های جالبی پیش می آید. گاهی اتفاق افتاده که هوا ابری و با تابش خورشید همراه است ولی بادی که از شمال میوزد قطرات باران را به منطقه ی علی آباد می رساند.

در فصل بهار و  در ماه های اردیبهشت و خرداد پاکی و مطبوعی هوا به اوج خود می رسد. تابش خورشید دلچسب و گاهی شدید می شود و گیاهان و درختان با سرسبزی و گل دهی خود منظر مناظر زیبایی را خلق می کنند.



 

در علی آباد سرسبزی به اندازه ی ییلاقات نیست ولی میتوان مناظری را دید که نشانگر تغییر فصول می باشند که در نوع خود زیبایی های جالب و قابل توجهی دارند.


با دیدن این جلوه ها نه تنها در علی آباد بلکه در تمام مناطق زیبای دیگر می توان قدرت خداوند را یادآور شد و زنده شدن طبیعت بعد از مرگ در زمستان را مشاهده کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
یاسمین شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 21:55 http://yasminaqueen.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد