جزیره من
جزیره من

جزیره من

زیتون و علی آباد


چیزی که در علی آباد بیشتر از هر چیزدیگری به چشم می خورد درخت زیتون یا به زبان محلی ( زِ دار)  است که در کوچه ها و خیابان ها و حیاط تمام خانه های علی آباد وجود دارد. قسمتی از درآمد اکثر خانواده های علی آبادی از طریق پرورش و خرید و فروش زیتون تامین می شود. به همین دلیل است که  

 

زیتون در علی آباد نوعی سرمایه به حساب می آید.



این درخت زیبا ،پر ثمر و مقدس چنان با زندگی اهالی علی آباد اجین شده که نمی توان علی آباد را بدونه آن تصور کرد. حتی حادثه زلزله و تغییر محل علی آباد هم باعث آن نشد که تاثیر زیتون در زندگی و معاش اهالی کم شود.

زیتون یا به زبان محلی ( زِ ) عاملیست در جهت رونق اقتصادی در علی آباد. در علی آباد تنها از میوه درخت زیتون استفاده نمی شود، بلکه از برگ آن جهت تغذیه دام و چوب و هسته اش برای سوخت استفاده می شود. در ضمن تفاله دانه های زیتون بعد از روغن گیری غذای مغذی و بسیار سالمی جهت خوراک برای دام است.

علی آباد شرایط بسیار مناسبی از جهت آب و هوا و نوع خاک برای رشد درخت زیتون را دارد. هوای منطقه علی آباد متمایل به گرماست و خاک آن هم تقریباً ازنوع رسی است که این شرایط برای رشد زیتون ایده آل می باشد.




اوایل بهار موقع گل دادن درخت زیتون است و با ریختن این گلها، پای درختان به رنگ زرد جلوه میکند. اوایل پاییز هم که زمان برداشت دانه های زیتون است که بسیاری از اهالی مشغول این کار هستند. چیدن زیتون در علی آباد به این شکل است که با چوب دستی های بلند و کوتاهی به شاخه های زیتون ضربه می زنند تا دانه های آن روی پلاس که پارچه یا چادری بزرگ است که زیر درخت پهن کرده اند بریزد.  سپس دانه ها را در کیسه هایی جمع آوری می کنند. که این مرحله تازه شروع کار افرادیست که قصد فرآوری دانه های زیتون را دارند. برای این کار روش هایی وجود دارد، مثلاً اشخاصی معمولا زنان دور هم جمع میشوند و هرکدام مقداری زیتون جلوی خود می ریزند و با سنگ روی آنها به صورت دانه دانه ضربه می زنند تا دانه های زیتون دهان باز کنند (مانند دانه های پسته). یا اینکه پشت دستگاهای هسته گیر زیتون می نشینند و هسته را از دانه زیتون جدا می کنند.


پس از این مرحله زیتون ها را در بشکه یا باک هایی ریخته و با آب نمک یا مواد شیمیای پر میکنند و  این زیتون ها حداقل یک تا دو هفته بعد که تلخی آن گرفته شود قابل خوردن می باشند که البته این بسته به نوع زیتون متغییر است و هرچقد این زمان بیشتر باشد طعم زیتون مطلوب تر میشود.


 

در اطراف منطقه ی مسکونی علی آباد باغات زیتون متعددی وجود دارد. که در ادامه تصاویری از برخی از این باغات را میبینید.



در این تصویر محل باغ زیتون کرز( (karez  یا کاه ریز را میبینید. هر قنات از انشعاباتی تشکیل شده که آب قنات را تامین می کند. به این انشعابات کاه ریز می گویند. کلمه کرز( (karezدر زبان محلی علی آباد تبدیل شده به نام این محل.

 

 


محل باغ زیتون باری تینگا (bari tinga) یا، باری تونگا(bari tonga). این نام به احتمالاً تغییر یافته کلمه تنگه باریک یا، باریک تنگه بوده.







باغ زیتون - اَفتِه دره ( aftedara)

 

 


باغ زیتون ملک melk. در این تصویر هوایی محل این باغ زیتون مشخص است. این باغ در شمال و در نزدیکی منطقه مسکونی علی آباد واقع است. البته در حال حاضر تعدادی از این درختان قطع شده اند و این تصویر مربوط به سال 82 است.




 

باغ مادری زیتون در غرب منطقه علی آباد با فاصله 2 کیلومتری که در دنیا مقام سوم را دارد. نقش این محل در تامین بهترین نهال های زیتون در منطقه محسوس است.



باغ زیتون چناران یا چنارون که در بالا دست باغ مادری زیتون(بهادر) واقع است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد