جزیره من
جزیره من

جزیره من

سوغات محصولات وارداتی


در ایران زیتون را به رودبار و رودبار را به زیتون می‌شناسند. در شهرستان رودبار نزدیک به هفت هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که حدود چهارده هزار تن از این باغات زیتون، برداشت میشود که برای مردم منطقه ایجاد درآمد میکند. با این وجود در سال زراعی گذشته زیتون رودبار با آفتی روبه رو شد که خسارتهای فراوانی را بر اقتصاد شهرستان وارد کرد. آفت مگس زیتون باعث خساراتی شد که هزینه های آن را با زلزله سال69 مقایسه میکنند. البته این آفت  

 

بیش از 10 سال است که به جان درختان باغات رودبار افتاده و صدها هکتار از این باغات را ازبین برده است.





ریختن محصول زیتون در معابر باعث ایجاد مناظر نازیبایی شده است.




اما این آفت چگونه وارد ایران شده.

حدود 10 سال پیش به علت کمبود محصول، افرادی از مرزهای شمالی و غربی کشور زیتون را به شکل فله ای وارد کردند که این آفت به همراه این محموله ها وارد شهرستان رودبار شد.



از زمان شیوع این آفت که در سال ٨٣ از کشور عراق و سویه به درختان زیتون هجوم آورده است، فعالیت هایی در جهت مبارزه با آفت مگس زیتون صورت گرفته.

توضیع بیش از 128 هزار قطعه کارت ها زردی (کارت جزب حشرات) که برای مبارزه با این آفت در بین باغداران توضیع شده است. این کارتهای زرد و چسبناک را در بین شاخه های در خت در ارتفاع بالا نصب می کنند تا حشرات و آفات را در دام بیندازد.
در زمستان سال گذشته بخاطر خنکی هوا و تاخیر در سمپاشی، آفت مگس زیتون رشد زیادی داشته. مسئولان مربوطه سم مورد نیاز را در خرداد وتیر در اختیار کشاورزان قرار می دهند در حالی که باید این سم را در فروردین ماه به درختان زد. البته باید گفت برخی کشاورزان نمی دانند که چگونه باید سم را به درختان زد.

چند سالی است که این آفت گریبانگیر باغ های شهرستان رودبار شده است اما در سالهای جاری به دلیل اینکه آنطور که باید با این آفت مبارزه نشده است شاهد کاهش تولید زیتون در منطقه هستیم.

از نظر اقتصادی با شیوع این آفت قیمت محصول زیتون چند برابر شده و در قدرت خرید مردم و اقتصاد شهرستان رودبار تاثیر منفی داشته است.
شیوه های مبارزه

1-
حذف میوه های آلوده در باغ: در این روش مهم زراعی میوه های آلوده ریخته شده روی زمین و میوه های آلوده قدیمی روی درخت از سطح باغات زیتون جمع آوری و سوزانده یا در عمق 10 سانتیمتری خاک دفن می شوند.

2-
کاشت درختان تله: مگس زیتون به ارقام کشت آبی و میوه درشت زیتون بیشتر از ارقام دیم و میوه ریز حمله می­کند. بر همین اساس می­توان از ارقام میوه درشت در بین سایر ارقام زیتون در باغات به عنوان گیاه تله استفاده نمود و عملیات مبارزه شیمیائی را روی این گیاهان تله انجام داد.

3-استفاده از ارقام مقاوم: برخی از انواع درختان زیتون در برابر این آفت از خود مقاومت نشان داده اند که میتوان از این انواع مقاوم استفاده کرد.

مانند :
Arbequina, Frantoio
Manzanila,
Moraiolo
Koroneiki

2-
تله های کارتی زرد رنگ، صفحات آغشته به چسب هستند که حشرات کامل مگس زیتون را به سمت خود جلب نموده و به دام می­اندازند. معمولأ تعداد 4 تله کارتی در 4 جهت جغرافیایی درخت و بسته به بلندی آن، در ارتفاع 1 تا 5/1 متری نصب می­شود. این نوع تله ها هر هفته بازدید و در صورت نیاز تعویض می­گردند.


یکی از اقداماتی که میتوان برای مبارزه با آفت مگس زیتون انجام داد شخم زدن و جمع کردن دانه های خراب و کرم زده از زیر درختان است. اقدام دیگر این است که درختان زیتون در زمستان باید چند بار آبیاری شوند تا کرمها و لاروهای آفت در اثر سرما ازبین بروند.
علی آباد هم که جزیی از شهرستان رودبار است تا حدود زیادی از این آفت متضرر شده است. رونقی که در سالهای پیش در علی آباد به واسطه ی برداشت و خرید و فروش زیتون وجود داشت به میزان زیادی کاسته شده.
دانه های زیتون را قبل از اینکه به اندازه طبیعی و قابل برداشت برسند برای جلوگیری از افت زده گی بیشتر میچینند و همین عاملی شده برای ضرر و زیان باغداران.

برای مقابله با آفت مگس زیتون مهندسانی از طرف جهاد کشاورزی به علی آباد مراجعه کردند تا  جلسه ای  را در این رابطه با باغداران زیتون تشکیل دهند.

به امید اینکه با اقدامات پیشگیرانه در سال آینده وضع بهتری را شاهد باشیم.


نظرات 5 + ارسال نظر
محمدرضا چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 23:03 http://katoul-afraz.persianblog.ir

سلام ممنون میشم سری به وبلاگم بزنی ودر مورد 2مطلب اعلامی نظر بدید ممنون میشم قبول زحمت بفرمایید
1-لباسهای محلی وسنتی زنان منطقه کتول-گلستان
2-معرفی زیورآلات زنان و دختران ترکمن ایران- کتول
-----------------------------------------------------------

سلام دوست عزیز
وبلاگت رو دیدم بسیار زیبا و جامع و کامل بود. نظر دادم ولی انگار ثبت نشده ، چند بار هم سعی کردم . بازم بهت سر میزنم

محمدرضا یکشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 19:28 http://katoul-afraz.persianblog.ir

دلــگیـــر مباش . دلت که گیـر باشد ، رهـــــا نمی شوی ! خـداونـد ،
بنده گــان ِ خود را ، با آنچه به آن « دل » بســته اند می آزمــاید

هوادار دوشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 14:54 http://tarfdaranebaradvaemad.mihanblog.com/

سلام ممنون از حضورتون که اومدین

هوادار شنبه 26 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 15:49 http://arfdaranebaradvaemad.mihanblog.com/

از محال بـودن آرزوهایت سخن می گویند...
به خود او تکیه کن..به او که جانت از آن اوست

طاهره مسلمانی علی آبادی سه‌شنبه 12 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 16:14 http://http:/www.tahamosi@ymail.ir

سلام ممنون از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد